Юридична консультація щодо неможливості виїзду на навчання студентів іноземних ВНЗ
Як вказує стаття 65 Конституції України, на період дії правового режиму воєнного стану можуть обмежуватись конституційні права, свободи людини і громадянина, в тому числі такі як право на свободу пересування та здобуття освіти.
Так, п.2-6 Правил перетинання державного кордону громадянами України, затверджені постановою Кабінету Міністрів України №57 у 1995 році, визначено, що право на перетин державного кордону мають військовозобов’язані, які не підлягають призову на військову службу під час мобілізації. Водночас, з посиланням на ч.3 ст.23 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію», зазначено, що норма, яка надає право на перетин кордону особам, які не підлягають призову не стосується здобувачів професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти, асистентів-стажистів, аспірантів та докторантів, які навчаються за денною або дуальною формами здобуття освіти.
Як бачимо не зважаючи на те, що студенти не підлягають призову на військову службу під час мобілізації, останні в силу Правил перетину кордону позбавлені права на виїзд за кордон на навчання в іноземних вишах.
Наслідком неможливості виїзду студента на навчання в більшості випадків є його відрахування з навчального закладу, що фактично позбавляє студента права на освіту з незалежних від нього обставин.
В той же час студенти іноземних ВНЗ мають право на перетин державного кордону України з огляду на такі обставини.
Як вказує Конституційний Суд України у рішенні від 28 серпня 2020 року № 10-р/2020 обмеження конституційних прав і свобод людини і громадянина є можливим у випадках, визначених Конституцією України. Таке обмеження може встановлюватися виключно законом - актом, ухваленим Верховною Радою України як єдиним органом законодавчої влади в Україні.
Встановлення обмеження підзаконними актами суперечить статтям 1, 3, 6, 8, 19, 64 Конституції України.
Водночас на сьогодні ми маємо ситуацію, коли право виїзду окремих громадян України обмежено Правилами перетину державного кордону – підзаконним нормативно-правовим актом, що прямо суперечить позиції КСУ.
Окрім цього варто нагадати, що Конституційним Судом у рішенні від 14.12.2000 № 15-рп/2000 чітко роз’яснено, що рішення КСУ мають найвищу юридичну силу щодо інших нормативно-правових актів і обов’язок їх виконання є вимогою Конституції України.
В той же час незважаючи на існуючу заборону з квітня 2022 року фактично студентів прикордонники припинили випускати лише 14.09.2022 року.
Як підтверджують самі студенти за увесь час з 24 лютого до 14 вересня було можливим перетнути кордон за наявності відповідних документів на навчання та дотримання роз’яснень наданих Державною прикордонною службою.
Окремо варто наголосити, що обґрунтовували представники ДПС власні дії з посиланням на внутрішні роз’яснення та листи Генерального штабу України, які згідно з чинним законодавством України не мають жодної обов’язкової сили, однак без дотримання вимог яких студент фактично не міг перетнути кордон до 14.09.2022.
Дані роз’яснення ДПСУ розміщувались на офіційному сайті служби у вигляді текстових повідомлень, і ніколи не оформлювались документально, що призводило до постійної зміни цих роз’яснень внаслідок зміни юридичної оцінки ДПСУ тої чи іншої категорії осіб.
В той же час 22.09.2022 представник ДПСУ підтвердив існуючу заборону та повідомив, що починаючи з вересня чоловіки-студенти, які навчаються за кордоном більше не можуть виїхати за кордон під час дії воєнного стану, мотивацією такого рішення стала велика присутність підроблених документів про навчання.
Такими діями ДПСУ прирівняло усіх студентів іноземних вишів як таких, що мають підроблені документи, фактично застосувавши колективну відповідальність.
Очевидним є той факт, що наявність чи відсутність підроблених документів та відповідальність за них має встановлюватись у індивідуальному порядку для кожного студента судом у кримінальному провадженні, як того вимагає законодавство України.
Окремо варто зауважити, що на міжнародному рівні Європейським судом з прав людини чітко визначено, що законодавство має бути зрозумілим та передбачуваним, внаслідок чого особа може розуміти вимоги до своєї поведінки, та з якої підстави її права можуть бути обмежені.
В той же час з огляду на поведінку прикордонників наразі студентам не є зрозумілим на якій підставі їх права обмежуються, та чи не зміняться ці обмеження завтра чи післязавтра внаслідок зміни думки представників ДПСУ щодо тієї чи іншої категорії військовозобов’язаних.
Тож, поточні дії Державної прикордонної служби України виходять за межі повноважень встановлених законодавством України та фактично йому суперечать.
Продовження такої політики держави по відношенню до окремих категорій військовозобов’язаних, які на законних підставах мають право виїзду з України призведе до численних судових процесів як в межах України так і в межах Європейського суду з прав людини, внаслідок чого держава буде зобов’язана відшкодувати нанесену шкоду фінансово за рахунок коштів платників податків.
Що родити, якщо не пропускають на кордоні студентів:
- Отримати офіційну відмову ДПС України.
- Задокументувати усі витрати пов’язані з поступлення та навчанням у іноземному ВНЗ (чеки, договори, довідки).
- Обрати один з судових способів захисту (оскарження рішення ДПС України в адміністративному суді або стягнення завданої шкоди незаконними діями посадових осіб в цивільному суді).
Коли з’явиться тисяча позовів з сумою компенсації з державного бюджету громадянам, чиї права порушені, риторика посадовців ДПС України зміниться.