Як військовослужбовцю отримати відпустку за станом здоров'я? Що робити, якщо командир відмовляється скерувати військовослужбовця на медичний огляд?
Як військовослужбовцю отримати відпустку за станом здоров'я?
Альтернативним варіантом може бути відпустка за станом здоров’я, що передбачає відсутність підстав для звільнення. Згідно із Законом "Про соціальний захист військовослужбовців", така відпустка може бути надана навіть в умовах особливого періоду.
Порядок дій для отримання відпустки такий.
1. Подання рапорту про звільнення за станом здоров’я з документами, що підтверджують підставу для звільнення.
2. Направлення військовослужбовця на медичний огляд від його прямих керівників. Це можуть бути, зокрема, командир окремої частини, рівні йому та вище, начальник гарнізону, військовий комендант гарнізону.
3. Проведення медичного огляду ВЛК та прийняття нею висновку у формі довідки, де буде зазначено про необхідність надання військовослужбовцю відпустки на визначену кількість календарних днів, зокрема на 30 календарних днів (може бути подовжена ще на стільки ж).
4. Надання відпустки командиром військової частини.
5. Під час вибуття у відпустку висновок ВЛК видається військовослужбовцю на руки.
Ця відпустка може бути надана, якщо в цей момент у частині одночасно відсутні не більш ніж 30% військовослужбовців такої самої категорії.
Якщо є дані, що під час відпустки здатність до проходження служби відновити не вдасться, тоді постанова ВЛК про відпустку не приймається, а розглядається питання про придатність до служби.
Що робити, якщо командир відмовляється скерувати військовослужбовця на медичний огляд?
Відмова в направленні особи на медичний огляд для отримання висновку про непридатність до служби неправомірна. Тому, якщо керівництво відмовляється відправляти вас у відпустку для проходження медкомісії, ці дії можна оскаржувати. Микита Петровець радить такі шляхи оскарження.
Усна скарга на гарячі лінії Міністерства оборони України за цими номерами: 0-800-500-442, 0-800-500-410, 044-454-44-99.
Звернення на електронну пошту Міністерства оборони України: zvernmou@post.mil.gov.ua, vzg@mil.gov.ua. У зверненні має бути зазначено прізвище, ім’я, по батькові, місце проживання військовослужбовця, викладено суть скарги. На письмовому зверненні має бути підпис заявника та дата. Строк розгляду – один місяць. Контролювати процес можна за номером (044) 253-11-56.
Звернення до регіональних приймалень Міноборони України.
Звернення до Командування медичних сил ЗС України, яке об'єднує під своїм управлінням усі військові шпиталі, санаторії, медичні служби військових частин тощо: +38 (044) 230-73-64, kms_zsu@post.mil.gov.ua.
У тексті звернення потрібно зазначити, що скарга подається на підставі п. 110 Дисциплінарного статуту ЗСУ на неправомірні дії / бездіяльність стосовно військовослужбовця з боку командирів або інших військовослужбовців. Це важливо зазначити, оскільки ст. 1 Закону "Про звернення громадян" забороняє звертатися військовослужбовцям щодо питань службової діяльності.
За Дисциплінарним статутом ЗСУ звернутись особисто або подати скаргу можна також до:
– посадових осіб, органів військового управління, органів управління Служби правопорядку та інших державних органів;
– з інших питань службової діяльності, крім зазначених, до безпосереднього командира (начальника), дії якого оскаржуються;
– якщо особа, яка порушує права, невідома, то скарга подається в порядку підпорядкованості.
Зокрема, командири військових частин, начальники органів військового управління зобов’язані проводити особисте приймання військовослужбовців, членів їхніх сімей з питань, що стосуються діяльності військової частини.
Варто проконтролювати внесення скарги до Журналу реєстрації пропозицій, заяв і скарг, а також мати в себе підписану копію скарги, якщо подання здійснюється в письмовому вигляді.
Військовослужбовець має право на отримання письмової відповіді на скаргу. Подання скарги не звільняє від виконання службових обов’язків і наказів командирів (начальників). Таку скаргу можна спробувати подати до Військової служби правопорядку в ЗСУ (och_vsp@mil.gov.ua, (044) 454-73-08, (044) 454-73-03) з проханням видати подання відповідним державним органам чи посадовим особам щодо усунення порушень закону, причин і умов, що їм сприяють.