Як трансформується ринок землі в умовах війни
Офіційний ринок сільськогосподарської землі запрацював 1 липня 2021 року. Це був революційний крок, адже до того моменту Україна залишалася єдиною країною Європи, яка не мала відкритого земельного ринку.
Майже 30 років – з березня 1992-го, коли був запроваджений мораторій на продаж землі в Україні, українці жили в умовах правової колізії, адже не могли повноцінно розпоряджатися власним майном.
Щоб отримати зиск зі своїх земельних активів доводилося вдаватися до різноманітних оборудок, що формували так званий «сірий» ринок, який працював за власними, а не ринковими законами.
Основні положення Закону передбачають:
1) З 1 липня цього року і до 1 січня 2024 року купувати землі сільськогосподарського призначення зможуть лише фізичні особи-громадяни України. Юридичним особам забороняється купувати землю сільськогосподарського призначення. Також до 1 січня 2024 року буде діяти обмеження на купівлю землі фізичними особами – не більше 100 га в одні руки.
2) З 1 січня 2024 року купувати землю сільськогосподарського призначення дозволять українським юридичним особам, які створені і зареєстровані за законодавством України, учасниками яких є лише громадяни України та/або держава чи територіальні громади. Обмеження земель в одні руки - не більше 10 тис. га.
3) Не зможуть отримати дозвіл на придбання земель сільгосппризначення юридичні особи, у яких неможливо встановити бенефіціарного власника або бенефіціарні власники яких зареєстровані в офшорних зонах.
4) Перевищення граничних норм набуття земель в одні руки вважається порушенням і є підставою для визнання правочину недійсним, за яким набувається право власності на земельну ділянку, а також є підставою для конфіскації земельної ділянки. Конфіскована земельна ділянка підлягає продажу на земельних торгах.
5) Банки зможуть стати власниками земельних ділянок лише в порядку стягнення на них як на предмет застави. Такі земельні ділянки повинні бути відчужені банками упродовж двох років (з дня набуття права власності) на торгах.
6) Землі сільгосппризначення державної та комунальної власності продаватися не будуть. Придбати можна буде лише приватні земельні ділянки сільськогосподарського призначення.
7) Питання надання права іноземцям купувати землю буде вирішуватись на всеукраїнському референдумі. Також юридичним особам, учасниками яких є громадяни держави-агресора, фізичним особам, щодо яких застосовані санкції, заборонятиметься купувати українські землі навіть за умови проведення референдуму. Не зможуть придбати земельні ділянки й ті юридичні особи, які перебувають під контролем фізичних та юридичних осіб, зареєстрованих у державах, що включені Міжнародною групою з протидії відмиванню брудних грошей (FATF) до списку держав, що не співпрацюють у сфері протидії відмиванню доходів, одержаних злочинним шляхом. Іноземцям заборонено купувати землю, що розташована ближче 50 км від державного кордону України, незважаючи на результати референдуму.
8) Передбачене переважне право орендаря на купівлю землі сільськогосподарського призначення. При цьому орендар має можливість передати переважне право на купівлю земельної ділянки іншій особі, проте повинен письмово повідомити про це власника земельної ділянки.
9) Фермерську землю, яка була надана для створення фермерського господарства на праві постійного користування/довічного успадковуваного володіння фермеру можна буде викупити без аукціону, за ціною НГО ділянки і з розстрочкою платежу на 10 років.
10) До 1 січня 2030 року ціна продажу земельних ділянок сільськогосподарського призначення, виділених в натурі (на місцевості) власникам земельних часток (паїв) не може бути меншою за їх нормативну грошову оцінку.
11) Розрахунки, пов’язані зі сплатою ціни земельних ділянок сільськогосподарського призначення проводиться виключно у безготівковій формі.