ВІЙСЬКОВИХ ЗАХИСТЯТЬ ВІД БЕЗГЛУЗДИХ НАКАЗІВ КОМАНДИРА
Цікавий законопроект №11077 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розширення та захисту прав військовослужбовців, посилення відповідальності командирів за явно злочинні накази, створення умов для соціальної реабілітації засуджених та ув’язнених» зареєстрований 12 березня 2024 року у Верховній Раді України, повідомлення передбачає посилення відповідальності командира за життя і безпеку підлеглих під час виконання бойового завдання.
У законопроекті йдеться про те, що Тимчасова слідча комісія, членами якої є шістка парламентарів-ініціаторів проекту, виносить свої пропозиції щодо ПРОЕКТУ ПОКРАЩЕННЯ УМОВ ПРОХОДЖЕННЯ СЛУЖБИ. яке:
забезпечити кримінальну відповідальність за віддання явно злочинного наказу або розпорядження;
уточнюється, що відбувається під явно злочинним наказом або розпорядженням;
визначається, що НЕМАЄ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ ЗА НЕВИКОНАННЯ НАКАЗУ, ЯКЩО НАКАЗ ЗАВІДОМО ЗЛОЧИННИЙ І ЗАВІДОМО НЕМОЖЛИВИЙ ДЛЯ ВИКОНАННЯ;
пропонується визначити, що непокорою не визнано невиконання явно злочинного наказу;
прийняти кримінальну відповідальність за подання командиром (начальником) військової частини завідомо недостовірної інформації та/або відомостей про самовільне залишення військової частини або місця служби військовослужбовцем;
передбачається, що у випадку повернення військовослужбовця, яким інкримінується самовільне залишення частини, у військову частину з власної волі та у визначений строк під час дії військового стану допускається пом'якшене покарання (штраф і службове обмеження). ПРИ ЦЕМ ЗБІЛЬШУЄТЬСЯ ДО П'ЯТИ ДНІВ СТРОК, ЯКИЙ НЕ ВВАЖАТИМЕТЬСЯ САМОВІЛЬНИМ ЗАЛІШЕННЯМ ЧАСТИНИ;
прийняти підслідність НАБУ для кримінальних правопорушень, вчинених військовою посадою особи вищого офіцерського складу, військовою посадою особи старшого офіцерського складу законних військових формувань, та/або військовою посадою особи, яка працює на посаді чи виконує обов’язки не нижче командира (начальника) військової частини, а также командиром бригади, командиром батальйону;
врегульовуються питання подання рапорту військовослужбовцем;
передбачення таких видів покарання для військовослужбовця, як пониження у посаді, зниження у військовому званні на один ступінь (стосовно осіб сержантського (старшинського) та офіцерського складу), пониження у військовому званні з переведенням на нижчу посаду (стосовно військовослужбовців сержантського (старшинського) складу) – ПРОПИСУЄТЬСЯ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ КОМАНДИРА ЗА ВТРАТУ ПОНАД 50 ВІДСОТКІВ СЕРЕД ОСОБОВОГО СКЛАДУ підрозділу (частини) при виконанні бойового наказу (розпорядження);
прийняти додаткові санкції у вигляді позбавлення військового звання або зниження в званні;
забезпечити кримінальну відповідальність за невиплату військовослужбовцям грошового забезпечення чи інших встановлених законом виплат і додаткових винагород;
ЗБІЛЬШЕННЯ В ДВА РАЗІ СТРОКУ ПОЗБАВЛЕННЯ ВОЛІ ЗА УХИЛЕННЯ ВІД ПРИЗОВУ до Збройних Сил України, бригади оперативного призначення Національної гвардії України засудженими, звільненим судом з випробуванням для мобілізації;
ЗАПРОВАДЖЕННЯ АДМІНІСТРАТИВНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ ЗА НЕНАДАННЯ ВІДПОВІДІ ВІЙСЬКОВОСЛУЖБОВЦЮ НА РАПОРТ;
передбачення додаткових санкцій за перебування під впливом сторонніх речовин у мирний час і під час воєнного стану для військовослужбовців і начальників (командирів) та інших керівників, а саме відшкодування грошового забезпечення та інших встановлених законодавством виплат і додаткових винагород та присудження пільг для військовослужбовців і членів його сімей , передбачених Законом України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей».
У цьому ж проекті є теза про призов на військову службу під час мобілізації засуджених та ув'язнених, які не вчинили тяжкі злочини проти життя і здоров'я особи та деяких інших кримінальних правопорушень.