Вибоїни на дорогах стали причиною ДТП: як отримати відшкодування?

Вибоїни на дорогах стали причиною ДТП: як отримати відшкодування?

Для автомобілістів України болючою темою є стан вітчизняних доріг. Дорожні роботи без попереджувальних знаків, півметрові ями посеред рівненького асфальту, а після зими сніг сходить разом з дорожнім покриттям і так далі.

За статистикою Національної поліції України за 2024 рік в Україні відбулося близько 16 621 ДТП з постраждалими і з них близько 400 ДТП - через незадовільний стан доріг.

Без постраждалих, суто через погані дороги, статистики немає, як і не має даних про латентні випадки, коли водій "стискає зуби" і бере на себе наслідки чи патурльна поліція «закриває очі» на стан доріг і покладає вину за ДТП на водія.

Чи є відповідальність за погані дороги? Так, є.

Згідно ч.1 ст.140 Кодексу України про адміністративні правопорушення, тягнуть адміністративну відповідальність порушення правил, норм і стандартів, що стосуються забезпечення безпеки дорожнього руху при утриманні автомобільних доріг і вулиць, залізничних переїздів, інших дорожніх споруд, невжиття заходів щодо своєчасної заборони або обмеження руху при виникненні умов, які загрожують безпеці руху, або неприйняття своєчасних заходів до відновлення безпечних умов для руху.

Якщо неналежний стан дороги спричинили створення аварійної обстановки або пошкодження транспортних засобів, вантажів, то це вже частина 4 ст. 140 КУпАП.

Тобто, Закон чітко встановлює відповідальність за погані дороги.

Хто повинен відшкодовувати шкоду, заподіяну неналежним станом доріг?

Згідно з ст. 13 Закону України «Про автомобільні дороги», орган управління автомобільними дорогами загального користування відповідає за:

1) стан автомобільних доріг загального користування відповідно до діючих норм та фінансування;

2) якість робіт з проектування, будівництва, реконструкції, ремонту та утримання автомобільних доріг загального користування;

3) відшкодування збитків користувачам автомобільних доріг загального користування у порядку, визначеному законом.

Стаття 49 згаданого Закону встановлює, що власники доріг, органи, що здійснюють управління автомобільними дорогами, та користувачі автомобільних доріг, винні у порушенні вимог цього Закону, несуть відповідальність згідно із законом.

Тобто, згідно згаданих положень, відповідальним за шкоду завдану незадовільним станом доріг буде відповідний власник (балансоутримувач) дороги чи орган, що здійснює управління відповідною ділянкою дороги.

В залежності від структури власності і управління дорожньою інфраструктурою, відповідальним за збитки може бути орган місцевого самоврядування, районні адміністрації, державні адміністрації чи їх департаменти, відповідні спеціалізовані комунальні підтриємства і т.д.

Встановлювати відповідного суб'єкта потрібно в кожному конкретному випадку.

А тепер найголовніше: як діяти, якщо внаслідок неналежної проїзної частини (ями, зрізи покриття) заподіяно шкоду транспортним засобам?

Поїхали:

  1. Негайно зупинитись і викликати патрульну поліцію.
  2. Зафіксувати обставини дорожньо-транспортної пригоди: записати контакти очевидців ДТП (якщо такі є), зробити фото/відеофіксацію пошкоджень автомобіля, недоліків дорожнього покриття. Якщо в авто є відео реєстратор, скопіюйте відео з метою подальшої передачі його працівникам патрульної поліції.
  3. Після того, як на місце події прибуде патрульна поліція, наполягати на тому, щоб останні склали Акт обстеження ділянки вулично-шляхової мережі. Прослідкувати, щоб поліція виміряла параметри (розміри) недоліків (вибоїн) проїзної частини, сліди, якщо такі є на проїзній частині і утворились внаслідок наїзду (царапини, сколи тощо), а також ушкодження автомобіля.
  4. Враховуючи, що для встановлення власника, балансоутримувача та управителя дорогою необхідний час, протокол про вчинення адміністративного правопорушення за ч. 4 ст. 140 КУпАП, як правило, складається через деякий час, після того буде встановлено особу, відповідальну за стан проїзної частини. Окрім зазначеного, обов’язково вимагате, щоб працівники патрульної поліції викликали представників дорожньої служби, оскільки згідно п.11 Єдиних правил ремонту і утримання автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів, правил користування ними та охорони (затверджені постановою Кабміну від 30.03.1994 N198), дорожньо-експлуатаційні організації зобов'язані разом з поліцією брати участь в огляді місць ДТП для визначення дорожніх умов.
  5. Зібрані працівниками патрульної поліції матеріали направляються до суду (за місцем дорожньо-транспортної пригоди), з метою притягнення керівника органу, на утримані якого перебуває відповідна ділянка дорога.
  6. Далі для встановлення збитку звернутися до судового експерта для встановлення причин і розміру збитків.
  7. З постановою суду про притягнення особи, відповідальної за утримання дороги, до адміністративної відповідальності за ч.4 ст.140 КУпАП та висновоком експерта, звернутись до суду із позовною заявою про стягнення відшкодування збитків.

Станом на сьогодні національні суди сформували позитивну для автомобілістів судову практику за умови дотримання вищеописаної процедури. Отримати відшкодування шкоди, завданої недоліками дорожнього покриття, є цілком реальним, хоч і не швидкою справою.