У справах про відведення земельних ділянок, органи Держгеркадастру можуть бути замінені правонаступниками - органами місцевого самоврядування через вступ у силу 27.05.2021р. положення ЗК України
Фабула судового акту: Жінка, яка за дозволом розробила проект землеустрою, оскаржувала численні відмови ГУ Держземкадастру у затвердження розробленого на замовлення позивачки проєкту землеустрою.
Суди попередніх інстанцій, встановивши порушення відповідачем прав позивачки, позов задовольнили, вважаючи, що відновлення таких прав шляхом повторного розгляду відповідної заяви належить до компетенції Головного управління Держгеокадастру, однак останнє такі висновки у касаційному суді заперечує й наголошує, що внаслідок змін у законодавстві повноваження стосовно затвердження складеної у спірних відносинах землевпорядної документації перейшли до відповідних сільських, селищних, міських рад.
Однак, суд апеляційної інстанції відмовив у задоволенні клопотання ГУ Держгеокадастру про його заміну на правонаступника - сільську раду, мотивуючи це, зокрема, тим, що передача земельної ділянки з державної власності у комунальну не має наслідком вибуття або заміни сторони відповідача у справі.
Справа надійшла на розгляд ВС КАС, який зазначив:
Підставою для переходу адміністративної компетенції від одного суб`єкта владних повноважень до іншого (набуття адміністративної компетенції) є події, що відбулися із суб`єктом владних повноважень.
Законом України від 28.04.2021 №1423-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин», який набрав чинності 27.05.2021, розділ X «Перехідні положення Земельного кодексу України» доповнено пунктом 24, відповідно до якого “з дня набрання чинності цим пунктом землями комунальної власності територіальних громад вважаються всі землі державної власності, розташовані за межами населених пунктів у межах таких територіальних громад, крім певних земель.
Земельні ділянки, що вважаються комунальною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст відповідно до цього пункту і право державної власності на які зареєстроване у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, переходять у комунальну власність з моменту державної реєстрації права комунальної власності на такі земельні ділянки.
З дня набрання чинності цим пунктом до державної реєстрації права комунальної власності на земельні ділянки державної власності, що передаються у комунальну власність територіальних громад, органи виконавчої влади, що здійснювали розпорядження такими земельними ділянками, не мають права здійснювати розпорядження ними.
Надані до дня набрання чинності цим пунктом рішеннями Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів виконавчої влади дозволи на розроблення документації із землеустрою щодо земельних ділянок державної власності, які відповідно до цього пункту переходять у комунальну власність, є чинними. Особи, які отримали такі дозволи, а також органи, що їх надали, зобов`язані повідомити про це протягом місяця відповідні сільські, селищні, міські ради з дня набрання чинності цим пунктом. Рішення про затвердження такої документації, що не була затверджена на день набрання чинності цим пунктом, приймають сільські, селищні, міські ради.”
Аналіз вищенаведених норм дав ВС підстави для висновку, що у спірних правовідносинах починаючи з 27.05.2021, тобто до прийняття судом апеляційної інстанції постанови по суті спору і набрання нею законної сили, до набрання законної сили рішенням суду першої інстанції, повноваження стосовно затвердження проєкту землеустрою щодо відведення у власність позивачки вказаної нею земельної ділянкою перейшли від відповідача - ГУ Держгеокадастру у до сільської ради за законом.
Отже, у цій справі: Суд апеляційної інстанції безпідставно відмовив відповідачу - ГУ Держгеокадастру у задоволенні поданого ним клопотання про заміну сторони її правонаступником - сільською радою, яка набула такого статусу в порядку публічного правонаступництва ще до закінчення розгляду справи по суті та ухвалення у ній судового рішення.
Він повинен був залучити до участі у розгляді цієї справи сільську раду як другого відповідача і правонаступника ГУ Держгеокадастру в частині позовних вимог, надавши їй можливість реалізувати наявні у неї процесуальні права.