Суд скасував штраф на жінку-фармацевта за не поставлення на військовий облік, зате нагадав про обов’язок оновлювати дані (Ямпільський районний суд Вінницької області №153/1074/24 від 25.07.2024 р.)

Суд скасував штраф на жінку-фармацевта за не поставлення на військовий облік, зате нагадав про обов’язок оновлювати дані (Ямпільський районний суд Вінницької області №153/1074/24 від 25.07.2024 р.)

Фабула судового акту: Жінку було притягнуто до адміністративної відповідальності за ч. 3 ст. 210 КУпАП і накладено штраф 17 000 гривень за наступних обставин.

Вона у 2016 році закінчила медичний коледж за спеціальністю "Фармація". Відповідно до п.11 ст.1 ЗУ «Про військовий обов`язок і військову службу» (далі - Закон) (в редакції від 10.05.2006 р., що діяла на момент вчинення правопорушення) - жінки, які мають фах, споріднений з відповідною військово-обліковою спеціальністю, визначеною в переліку, затвердженому КМУ, та придатні до проходження військової служби за станом здоров'я, віком та сімейним станом, беруться на військовий облік військовозобов'язаних. Норма щодо обов'язку постановки на військовий облік жінок, які за фахом мають медичну підготовку закріплена і в чинній редакції Закону.

ТЦК вважало, що в порушення п.1 Правил військового обліку призовників, військовозобов'язаних та резервістів, що є додатком 2 Порядку організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов'язаних та резервістів, затвердженого постановою КМУ від 30.12.2022 №1487 - вона не перебувала на військовому обліку за своїм зареєстрованим місцем проживання/перебування. За порушення правил військового обліку, оскільки це триваюче правопорушення і вчинювалося в особливий період, що діє в Україні ще з 2014 року, то вона підлягає адміністративній відповідальності за ч.3ст.210 КУпАП, отже на неї накладено штраф у розмірі 17000 грн.

Жінка вважала, що стаття 210 КУпАП у цій редакції з’явилась лише у травні цього року, і оскільки правопорушення вчиненні до набуття законом чинності, то притягнення до відповідальності за таким - неправомірне.

І Ямпільський районний суд Вінницької області, погодився із доводами позивачки, водночас зазначив:

Частиною 2 ст.37 Закону України "Про військовий обов`язок і військову службу" (в редакції станом на час події 2016 року) передбачено, що взяттю на військовий облік військовозобов'язаних підлягають жінки, які належать до категорій, зазначених у частині одинадцятій статті 1 цього Закону.

Відповідно до ч.11 ст.1 Закону України "Провійськовий обов`язокі військову службу" жінки, які придатні до проходження військової служби за станом здоров`я та віком і закінчили заклади професійної (професійно-технічної), фахової передвищої або вищої освіти та здобули медичну або фармацевтичну спеціальність, підлягають взяттю на військовий облік військовозобов'язаних.

Однак, Закон України "Про військовий обов`язок і військову службу" до 19.05.2024 не визначав строку виконання громадянами України військового обов`язку, зокрема і щодо виконання правил військового обліку. Лише з 19.05.2024 в Законі діє положення ч.10 ст.1, яким визначено громадяни України, які підлягають взяттю на військовий облік, перебувають на військовому обліку призовників або у запасі Збройних Сил України, у запасі Служби безпеки України, розвідувальних органів України чи проходять службу у військовому резерві, зобов`язані, зокрема: уточнити протягом 60 днів з дня набрання чинності указом Президента України про оголошення мобілізації, затвердженим Верховною Радою України, свої персональні дані через центр надання адміністративних послуг або через електронний кабінет призовника, військовозобов`язаного, резервіста, або у територіальному центрі комплектування та соціальної підтримки; виконувати правила військового обліку, встановлені законодавством.

У відповідності до положень ст. 235 КУпАП Територіальні центри комплектування та соціальної підтримки розглядають справи про такі адміністративні правопорушення: про порушення призовниками, військовозобов'язаними, резервістами правил військового обліку, про порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію, про зіпсуття військово-облікових документів чи втрату їх з необережності (статті 210, 210-1, 211 (крім правопорушень, вчинених військовозобов'язаними чи резервістами, які перебувають у запасі Служби безпеки України або Служби зовнішньої розвідки України). Від імені територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки розглядати справи про адміністративні правопорушення і накладати адміністративні стягнення мають право керівники територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки.

Статтею 210 КУпАП передбачено адміністративну відповідальність за порушення призовниками, військовозобов'язаними, резервістами правил військового обліку.

19.05.2024 набув чинності Закон №3696-ІХ «Про внесення змін до КУпАП щодо відповідальності за порушення правил військового обліку та законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію», яким ст.210 КУпАП було доповнено частиною 3, а саме: щодо порушення призовниками, військовозобов`язаними, резервістами правил військового обліку в особливий період (після оприлюднення Указу Президента України від 24.02.2024 №69/2022 «Про загальну мобілізацію»). Отже, до 19.05.2024 норми ч.3 ст.210 КУпАП не існувало.

Тобто, з 19.05.2024 встановлено 60-денний строк уточнити громадянам України свої дані щодо виконання військового обов`язку, що включає виконання правил військового обліку, і одночасно введено норму, яка передбачає адміністративну відповідальність за невиконання цих правил.

Згідно зі ст.8 КУпАП особа, яка вчинила адміністративне правопорушення, підлягає відповідальності на підставі закону, що діє під час і за місцем вчинення правопорушення. Закони, які пом`якшують або скасовують відповідальність за адміністративні правопорушення, мають зворотну силу, тобто поширюються і на правопорушення, вчинені до видання цих законів. Закони, які встановлюють або посилюють відповідальність за адміністративні правопорушення, зворотної сили не мають. Провадження в справах про адміністративні правопорушення ведеться на підставі закону, що діє під час і за місцем розгляду справи про правопорушення.

Згідно ч.1 ст.38 КУпАП адміністративне стягнення може бути накладено не пізніш як через два місяці з дня вчинення правопорушення, а при триваючому правопорушенні - не пізніш як через два місяці з дня його виявлення, крім справ про адміністративні правопорушення, зазначених у частині сьомій цієї статті, та за винятком випадків, коли справи про адміністративні правопорушення відповідно до цього Кодексу підвідомчі суду (судді). За ч.7 ст.38 КУпАП адміністративне стягнення за вчинення в особливий період правопорушень, передбачених статтями 210, 210-1 цього Кодексу, може бути накладено протягом трьох місяців з дня його виявлення, але не пізніше одного року з дня його вчинення.

Стаття 58 Конституції України 1996 року закріплює один з найважливіших загальновизнаних принципів сучасного права - закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі. Це означає, що вони поширюють свою дію тільки на ті відносини, які виникли після набуття законами чи іншими нормативно-правовими актами чинності. Закріплення названого принципу на конституційному рівні є гарантією стабільності суспільних відносин, у тому числі відносин між державою і громадянами, породжуючи у громадян впевненість у тому, що їхнє існуюче становище не буде погіршене прийняттям більш пізнього закону чи іншого нормативно-правового акта.

Отже, у цій справі: В цій же справі судом встановлено, що позивачка в якої ще у 2016 році виник обов`язок стати на військовий облік як у жінки, що придатна до проходження військової служби за станом здоров`я та віком і закінчила заклад професійної (професійно-технічної), фахової передвищої або вищої освіти та здобула фармацевтичну спеціальність. Однак, не було визначено строків виконання цього обов`язку в законі.

З 19.05.2024 ЗУ «Про військовий обов`язок і військову службу» встановлено 60-денний строк уточнити громадянам України свої дані щодо виконання військового обов`язку, що включає виконання правил військового обліку, і одночасно введено норму ч.3 ст.210 КУпАП, яка передбачає адміністративну відповідальність за невиконання цих правил.

З урахуванням вищевикладеного, фармацевтка не могла вчинити адміністративне правопорушення за ч.3 ст.210 КУпАП з 2016 року, оскільки зміни до Закону України "Про військовий обов`язок і військову службу" та норма ч.3 ст.210 КУпАП введені в дію лише 19.05.2024, одночасно із вказівкою на 60-денний строк для уточнення своїх даних щодо військового обліку. Таким чином, притягнення її 02 липня 2024 року до адміністративної відповідальності за ч.3 ст.210 КУпАП неможливе, оскільки закон, який погіршує становище, не має ретроспективної дії. Тому суд прийшов до висновку, що відповідач (начальник ТЦК) діяв не на підставі закону, а тому оскаржувана постанова є незаконна і має бути скасована.